donderdag, december 22, 2005

Een "Huize Europa"










Een “Huize Europa”

Onlangs stond in de krant te lezen dat de bekende auteur Benno Barnard slaags was geraakt op een trein met een andere treinreiziger. Een man van Arabische afkomst weigerde op vraag van de treinbegeleidster zijn sigaret te doven waarop de auteur de sigaret uit de mond van de man haalde. Daarop sloeg de man van Arabische afkomst, die eerder overigens net voor een Congolese vrouw op de grond had gespuwd, hem. Barnard sloeg de man terug en uiteindelijk konden twee andere passagiers de agressieveling in bedwang houden tot de politie hem in het eerstvolgende station kwam ophalen.
De anti-nationalistische Barnard is bestuurslid van Bplus. Een drukkingsgroep die pleit voor een versterkt federaal België. Onder andere Bart De Wever mocht het vorig jaar nog ontgelden vanwege zijn, aldus Barnard, sympathieën voor de minder eerbare aspecten van de Vlaamse ontvoogdingstrijd.
Barnard’s verregaande adoratie voor ons federale systeem lijkt vanwege zijn Nederlandse nationaliteit echter eerder als puur ideologisch dan als emotioneel te verklaren (alhoewel ideologie en emotie vaak bloedverwanten zijn).
In de Huizinga-lezing die hij in 2002 mocht geven, “Tegen de draad van de tijd. De ware aard van Europa” is een beeld terug te vinden van de ideologische onderbouw van deze auteur.
Volgens Barnard stierf het ware Europa in 1914. Het begin van de Eerste Wereldoorlog betekende ook het einde van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie met de Habsburgse keizers aan het hoofd. Voor Barnard is de Donaumonarchie namelijk het ideaalbeeld dat het huidige Europa na zou moeten streven.
Een rijk waar meerdere volkeren en talen in zogenaamd wederzijds respect met elkaar samenleven. Een ideaalbeeld natuurlijk, maar voor Barnard het Europa waar alles zou moeten worden zoals het nooit geweest is.
Zijn Europa verwoordt hij dan ook aan de hand van Roth die zijn vaderland omschreef als:”Mijn oude Heimat, de monarchie, was een groot huis met vele deuren en kamers, voor verschillende soorten mensen. Het huis werd opgedeeld, gespleten, vernield. Ik heb er niets meer te zoeken.” Volgens Barnard een geschikte uitspraak om in Sarajevo of Brussel uit te hangen. Nationalisme is voor hem dan ook de splijtzwam die het grote huis opdeelde waar eens voorheen iedereen onderdak in vond.
Volgens Barnard was het het nationalisme dat een aangenaam en fatsoenlijk samenlevingsmodel wist te verpesten.
In de Donaumonarchie liep heel wat mis, maar dat zou een moderne vorm van rechtsgelijkheid en een dito scheiding van kerk en staat, samen met enkele wijzigingen inzake de positie van de regio’s, volgens Barnard kunnen rechttrekken.
Barnard’s Europa is geen Europa dat naar centralisme neigt, noch een Europa dat enkel een economische samenwerking is. Het is waarlijk een Huize Europa. Een Europa waarin elk volk en elke taal een evenwaardige plaats kent, waarin iedereen zijn eigen kamer heeft, maar waarin iedereen elkaar tegenkomt in de gangen van het grote gemeenschappelijke gebouw.
Samenwonen in een huis kan enkel mits duidelijke afspraken, mits duidelijke regels, en deze kunnen enkel tot stand komen indien er wederzijds respect is.
Waarom het huis afbreken en onderverdelen in appartementen, als we er samen terug een groots en statig huis van kunnen maken. Een Huize Europa.
Hoe we een dergelijk ideaalbeeld moeten concretiseren, zeker binnen de huidige periode van EU-impasse is onduidelijk; dat ze als ideologische onderbouw zou kunnen gebruikt worden om uit deze impasse te komen is in ieder geval niet ondenkbaar.
Ook op vragen over wat Europa precies is geeft Barnard zijn mening weer. Als rode draad in zijn tekst geld de stad Czernowitz. Vandaag gelegen in Oekraïne, maar ooit een stad aan de rand van de Donaumonarchie, niet anders dan Leuven of Maastricht, waar de wereldberoemde econoom Schumpeter doceerde en zijn “Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung” schreef.
Onze geschiedenis brengt Huize Europa nu eenmaal, zo omschrijft Barnard op poëtische manier, tot aan de Russische beer en de islam van Attatürk.
Onze geschiedenis is voor Barnard dan ook uiterst belangrijk. Het maakt deel uit van onze Europese beschaving.
Het belang dat hij hecht aan de geschiedenis wortelt dan ook in zijn geloof in de kracht van het conservatisme. Het geheim van de verlossing ligt hem namelijk in de herinnering leerde de talmoed ons al.
Een open visie op Europa, waarbij het verleden de basis vormt van het potentieel voor de toekomst, dit is waar we nu naar moeten streven willen we het project van vrede en welvaart voor ons continent een nieuwe kans geven.

Benno Barnard is een noemenswaardig auteur en dichter maar staat niet bekend als een groots ideoloog. Ook zijn Huizinga-lezing is niet bepaald een politiek traktaat. Toch kunnen we in die tekst van hem heel wat ideologisch krachtige zaken terugvinden.
Wat leren we van Barnard? Dat conservatisme ons doet kijken naar het verleden, dat we uit onze fouten kunnen leren en bij het uitstippelen van onze weg rekening dienen te houden met de reeds afgelegde weg die ons gebracht heeft tot op het huidige punt. Echter evenzeer dat we niet in Roth’s conservatisme mogen vervallen en schreeuwen dat alles dient te blijven zoals het nooit geweest is.
De visie van een Huize Europa mag tevens niet zomaar van tafel geveegd worden. Ze is uiteraard lang niet onderbouwd genoeg om het complexe probleem dat Europa is aan te pakken. Noch diepgaand genoeg om effectief als theorie te dienen voor een alternatieve structuur van onze Europese samenwerking. Maar als onderliggende basisgedachte van de ideologie waarop we ons Europa kunnen creëren kan het Huize Europa-gedachte ongetwijfeld een grote rol spelen.
Als de inwoners van het huis echter geen respect voor elkaar kunnen hebben, als ze niet op een correcte manier met elkaar kunnen omgaan, dan zullen de muren van het huis niet lang kunnen blijven rechtstaan.
Er loopt veel mis rondom ons, maar we blijven de andere kant opkijken. Benno Barnard stond niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk op en reageerde op wat hij rondom hem zag misgaan. Dat dit met agressie gepaard gaat, spreekt weinig goeds over de man, maar hoeveel mensen reageren vandaag de dag nog wanneer hun medemens over de schreef gaat en daarbij vaak anderen kwetst? Het aanspreken van anderen en in contact treden met de medemens, ook het hen verantwoordelijk stellen voor de onaanvaardbare zaken die gebeuren, zijn zaken die we in onze geïndividualiseerde alles-kan-alles-mag-maatschappij verloren zijn.
Laten we ze terug omarmen, daarbij echter steeds wakend voor het verstarrende opgeheven vingertje of nog erger de opgelegde dwang.
De eerste stap naar een Huize Europa ligt namelijk niet alleen aan het Schumannplein te Brussel, maar evenzeer aan het stationsplein van Brussel-Zuid.

Pieter M

18 opmerkingen:

Anoniem zei

1. "Daarop sloeg de man van Arabische afkomst, die eerder overigens net voor een Congolese vrouw op de grond had gespuwd, hrm."

dit artikel slaat compleet nergens op (als het zo in de krant stond) en is per definitie deontologisch verkeerd. Welke relevantie heeft de afkomst van de man?

2. ik denk niet dat de alles-kan-en-alles-mag houding oorzaak is van iemand die bewust regels overtreed. Als je pleit tegen absolute vrijheid, is dit een strijd die al lang gestreden is. Iedereen weet dat dat niet bestaat.

3. ik zei "ALS je pleit.." want ik weet niet goed wat je wil zeggen. De tekst is zeer vakkundig en mooi, maar mist duidelijkheid voor een relatieve leek.

Anoniem zei

Beste Pieter 4,
1. De feiten die ik aanhaal komen letterlijk uit een artikel uit het Nieuwsblad. Het vermelden van de afkomst van de personen gebeurt wel vaker in dergelijke artikels, alhoewel ik het met je eens ben dat dit eigenlijk niet relevant zou mogen zijn. Het kan in dit geval een weergave zijn van problemen die vaak bestaan tussen sommige etnische groepen binnen onze multi-culturele samenleving. Binnen mijn stuk is het echter van geen enkel belang van welke afkomst ze zijn, ik had evengoed een verwijzing naar een ander voorval kunnen maken, al had ik dan de link naar Benno Barnard en zijn Huizinga-lezing niet kunnen maken.
2. De alles-kan-alles-mag houding is niet de oorzaak van het al dan niet bewust overtreden van “de regels”. Mijn punt is dat een maatschappij waarin “regels” zeer vaag zijn net een alles-kan-alles-mag maatschappij is. Het feit dat we niet duidelijk meer neen zeggen tegen bepaalde wantoestanden creëert net dit soort van maatschappij, wat de onderliggende oorzaken daar ook van mogen zijn. Absolute vrijheid bestaat dan misschien niet, toch zitten meerdere dergelijke aspecten diep ingeworteld in onze huidige maatschappij.
3. Het is inderdaad zo dat mijn stukje niet zo duidelijk is in het beschrijven van een specifiek standpunt, zoals dat vaak wel het geval is bij de stukjes van de club van brugge. Het was echter mijn bedoeling, om de bovenbouw – onderbouw visie van een “Huize Europa” – “een meer verantwoordelijke maatschappij” neer te schrijven met behulp van de rode draad Barnard ( zijn Huizinga-lezing – zijn incident op de trein). De visie van mijn stukje is namelijk dat we een verder uitgewerkte Huize Europa-visie kunnen gebruiken om het Europese project terug een toekomst te geven. Alsook dat we onze maatschappij een nieuw elan moeten geven door te streven naar een meer verantwoorde samenleving.

Anoniem zei

1. soit

2. ik besef nu dat het slechts een voorbeeld is, en begrijp je punt beter. Dit terzijde: wat heeft je vb hiermee te maken?
" Mijn punt is dat een maatschappij waarin “regels” zeer vaag zijn net een alles-kan-alles-mag maatschappij is."
Wat is er vaag aan de regel 'rookverbod op de treinen'? Wat heeft dit te maken met een alles-kan-en-alles-mag maatschappij?

3. ok

Anoniem zei

Het punt is dat het niet naleven van zowel duidelijk geschreven als ongeschreven regels een gebrek aan respect is voor je medemens. Het gebrek aan aanvoelen wanneer iets kan en wanneer iets niet kan, en de desinteresse die hierbij samengaat, is volgens mij een hoofdeigenschap van een alles-kan-alles-mag maatschappij.

Anoniem zei

Dus de Arabier die de onbeschofte Barnard op zijn gezicht gaf heeft gelijk? hij klaagde namelijk gedrag aan, waarbij Barnard zich eerst verbala had moeten uiten

Anoniem zei

Ik spreek het feit dat Barnard geweld gebruikte niet goed. Ik meen wel dat het feit dat hij reageerde op een wantoestand positief is. We mogen geen struisvogelgedrag gaan aannemen betreffende hetgeen in onze eigen leefomgeving gebeurt. We moeten durven onze medemens aan te spreken op zn wangedrag, daarbij echter steeds wakend voor het verstarrende opgeheven vingertje of nog erger de opgelegde dwang.
Gaat deze problematiek in de eerste plaats over een sigaret in de trein? Neen. Gaat ze over diefstallen die we op de trein zien gebeuren? Over vrouwen die lastig worden gevallen op straat? Over jongeren die door andere jongeren zonder reden “in elkaar worden geslagen”? Kortom, over mensen die hun medemens onrespectvol behandelen? Ja. Laten we dit allemaal zomaar gebeuren, en kijken we de andere kant op? Of zeggen we neen en helpen we hen die onze hulp kunnen gebruiken? Daarover gaat het.

Anoniem zei

ok ja, maar hetgeen ik zeg is: wanneer is iets een wantoestand?? dat is t moelijke aan de kwestie. Wat ik zei over de andere man was niet ironisch maar een vb hoe je éénzelfde situatie totaal anders kan inzien, en waarbij de Arabier jouw en Barnards manier van denken toepaste. Ik zei niets over t geweld dat Barnard gebruikte. Ik bedoelde dat de Arabier op een wantoestand reageerde. Zo'n manier van denken leidt enkel tot escalatie.

Anoniem zei

Zoals ik zei is het essentieel dat we niet vervallen in een situatie waarbij we constant met een opgeheven vingertje of opgelegde maatschappelijke dwang te maken krijgen. Het is zeker en vast een feit dat we een lange en interessante filosofische discussie kunnen houden over wanneer, en vanuit welke cultuur we over een wantoestand kunnen spreken. Of het slachtoffer van diefstal, de lastiggevallen vrouw of de in elkaar geslagen jongere die discussie even graag zal voeren betwijfel ik echter. In het geval van de Arabier die zijn sigaret niet wou doven; het roken in een trein is verboden, wanneer een conducteur hem vraagt zijn sigaret te doven moet hij dit ook doen.

Anoniem zei

Het geval van de Arabier is met toepassing van Barnard's visie nu waterdicht verklaard. Maar waarom daar stoppen? Zoals ik al eerder zei, is dit sowieso een slecht voorbeeld (niet qua context, maar qua inhoud), aangezien degene die het kwaad berokkent tegenover een klaar en duidelijk gebod staat.

Ik verwijs naar een eerdere post:
"ik besef nu dat het slechts een voorbeeld is, en begrijp je punt beter. Dit terzijde: wat heeft je vb hiermee te maken? Wat is er vaag aan de regel 'rookverbod op de treinen'?" Pieter 4

Dus met andere woorden, ondanks dat je het inderdaad vermeld hebt...

"Zoals ik zei is het essentieel dat we niet vervallen in een situatie waarbij we constant met een opgeheven vingertje of opgelegde maatschappelijke dwang te maken krijgen." P.M.

...wijzigt dit niets aan de relevantie ervan!

Anoniem zei

In zekere zin heb je gelijk, maar ik hou per definitie niet van het "meer woorden dan daden"-principe, ook al bouwt Barnard er mooie termen rond zoals 'het responsabilseren van de mensen'. Je maakt juist méér slactoffers door zo te reageren.

Wat met Bart Wellens die reageerde tegen een dronken supporter die bier in zijn nek gooide? Escalatie tot en met. Dit verdeelt mensen, brengt ze niet bijeen.

Anoniem zei

Danku pieter voor je mooi voorbeeld van Bart Wellens. Veel beter voorbeeld dan het mijne over de rokende man op de trein. Mijns inziens is het de alles-kan-alles-mag maatschappij die aan de basis ligt van het feit dat mensen bier in die persoon zijn nek gieten. Een zeer onrespectvol ding om te doen. Bart Wellens zijn reactie was zo mogelijk nog minder beschaafd, en is niet goed te spreken. Hetgeen waar ik voor pleit is echter niet dat Bart Wellens reageren zou, maar dat de mensen rondom de biergieters deze mensen er op wijzen dat dit niet kan en ze terecht wijzen. Een maatschappij waarin we Bart Wellens achteraf de grote schuldige maken, maar zelf niet durven de schuldigen die te ver gingen te wijzen op hun fouten is een maatschappij waar alles kan en alles mag. Het is zeker zo dat het niet de gemakkelijkste weg is om te kiezen, recht durven staan en spreken, maar moeten we de laffe stilzwijgende weg verkiezen?

Anoniem zei

Ik ben het ondertussen gedeeltelijk eens geworden met je. Ik begrijp het, al ga ik er niet volledig mee akkoord.

Ik heb kritiek op het voorbeeld, maar daar gaat het nu eigenlijk niet echt om. Dit weerhoudt me echter niet om het te geven!

Ik blijf voorstander van de klassieke gang van zaken inzake ordehandhaving, en niet het Wilde Westen systeem van Barnard, zoals ik het graag noem, om het een negatieve bijklank te geven (Ik vind het gevaarlijk, maar ben blijkbaar laf). In de plaats daarvan, zou men het alcoholverbruik moeten verbieden. Een grotere kwaal dan alle theorieën die een intelectueel als Barnard kan verzinnen.

Maar goed, ik ben er zeker van dat op lange termijn, deze manier van denken wel effectief kan zijn voor de hele samenleving. Ik was laatst in het Brugs concertgebouw, waar ik de notekrakersuite bijwoonde. achter mij zaten drie ongemanierde vijftigers die hardop over alle soorten onzin zaten te praten, die werkelijk nergens op sloeg. Dit weerhield hen niet om hun 'intellect' tentoon te spreiden aan de hele zaal. Was ik doodgelukkig toen uit drie verschillende hoeken ostentatief 'SSSHT' geroepen werd naar hen!

Anoniem zei

"In de plaats daarvan, zou men het alcoholverbruik moeten verbieden."

Ik bedoel vanzelfsprekend 'bij dergelijke wedstrijden'. En niet in 't algemeen.

Anoniem zei

Ik zie niet in waarom wij in een "alles kan/alles mag" maatschappij leven... Ik denk zelfs dat alle voorbeelden hier gegeven als heel duidelijke tegenwerpingen fungeren. In het kort toegespits op het eerste voorbeeld: man rookt op trein, wat verboden is, conducteur eist het doven, man weigert, wordt door burger "terechtgewezen" (wat de manier dan ook moge wezen, hij die de fout bewust eerst begaat hypothikeert zichzelf daarmee ALTIJD), conclusie: rechtvaardigheid zegeveert. Was de rokende man niet onder handen gepakt door Barnard dan zouden we inderdaad in een "alles mag/kan" maatschappij leven, hetzelfde geldt voor de andere voorbeelden. Oké, het is juist dat er geen strikt omschreven normgeving meer bestaat, maar dit heeft tot gevolg dat de mensen zelf op hun verantwoordelijkheidsgevoel worden aangesproken, zodat ieder meer ethisch bewust wordt. Vroeger had je een strikt omschreven "moraal" wat leidde tot een heleboel taboes in verschillende sferen. Wat is nu een taboe? Iets waarover niet mag gesproken worden, het staat zus en zo in de "moraalwetten" en bestaat alleen maar in de gratie van de onduidelijkheid waar het onderwerp in gebed is (dat gepaard gaat met een zeker gevoel van schaamte, door opvoeding bijgebracht, wat de kwestie "delicaat" en moeilijk bediscussieerbaar maakt). Welnu, door het wegvallen van een dergelijk moreel wettensysteem zijn we ook van al die onduidelijkheden verlost, is de maatschappij waarin wij leven veel doorzichtelijker geworden en zijn wij ethisch veel meer ontwikkeld dan pakweg een 70-80 jaar terug.En dit is duidelijk positief. Akkoord, er zijn een aantal minpunten, er wordt ook inderdaad geprofiteerd (vooral op het vlak van fiscale fraude dan, of kortom overal waarmee eigenbelang en niet-direct-geconfronteerd-worden-met-de-misdaad gepaard gaan), maar die staan enkel maar in de schaduw van de vooruitgang van de laatste eeuw(-en).

Anoniem zei

Interessante visie. Maar het weerleggen van het feit dat we net niet in een alles-kan-alles-mag samenleving leven aan de hand van de voorbeelden gaat volgens mij niet op. Het is jammergenoeg net zo dat het opstaan en reageren op wantoestanden net de uitzondering is, waardoor in alle andere gevallen "alles wel kan en mag"... Uiteraard moeten we de term "alles" relativeren. De door jou weergeven visie daarbij over taboes is dan ook zeer interessant.

Anoniem zei

De discussie kan echter gevoerd worden of het wegvallen van een duidelijk waardensysteem wel of niet voor meer doorzichtigheid heeft gezorgd. Waarvoor het volgens mij wel verantwoordelijk is, is het feit dat (doorzichtiger of niet) de mensen in ieder geval veel minder vaak gaan reageren wanneer er iets gebeurt dat eigenlijk niet door de beugel kan.. want mag dat nu wel of net niet? en vooral: laat de ander maar doen want het zijn mijn zaken niet...

Anoniem zei

Om te beginnen een korte vergelijking.

Stel je een man voor met een bril, een bril waarvan de lenzen door een zeker aantal ingenieuze wiskundige vergelijkingen de werkelijkheid compleet vervormen. Hoewel hij de realiteit helemaal verdraaid ziet, heeft die persoon toch een erg scherpe blik. Dit is de maatschappij gesitueerd ten tijde van de middeleeuwen. Nu plotseling zijn daar de grote revoluties, die zich aan de vooravond van de Verlichting manifesteren. De man wordt bruut van zijn bril beroofd. Desolaat en helemaal verward speurt hij in het rond. Angst beklijft hem, maar hij moet vooruit, want hij beseft dat stilstaan achteruitgaan is. Van links naar rechts wankelend probeert hij vooruit te komen. "alles ziet er zo wazig uit", spreekt hij ontreddert uit. Erg traag begint hij een aantal dingen te onderscheiden en hij lijkt sommige elementen van vroeger te herkennen. Onder het motto "redden wat te redden valt, want we moeten immers vooruit" forceert hij die elementen zodanig, dat ze een aantal van zijn oude bekende patronen vormen. Maar hij voelt een zekere spanning. Desalnietemin, het helpt hem te been en dat stemt hem gelukkig. Terwijl hij stapvoets zijn weg hervat begint hij ook totaal nieuwe dingen te zien. De man is geïntrigeerd en gaat op onderzoek. Met de minuut ontdekt hij meer en meer nieuwe zaken, zaken die allesbehalve bijdrage leveren aan het bijeenhouding van die geforceerde patronen. De spanning wordt hoe langer hoe zwaarder te dragen en uiteindelijk spat een oud patroon uit elkaar waarbij een nieuw, nog fascinerender patroon wordt gevormd. Hij begint de nieuwe werkelijkheid te ontwaren en geleidelijk aan, met elke nieuwe meter die hij zet, barsten er oude patronen om nieuwe te vormen. Uiteindelijk neemt hij de bril op, bekijkt hem aandachtig en verstaat uiteindelijk wat er gebeurd is. Dit is het stadium waarin we nu beland zijn.

Mijn punt met dit kleine opzet is aan te tonen dat het er mij niet om gaat hoe doorzichtig we de dingen zien, maar wel wat we zien, of het de juiste, verantwoordbare dingen (want ethiek heeft volgens mij een strikte logica gefundeerd op de "ethische ervaring", maar dit zou me te ver leiden) zijn die we onder de loep van onze ogen nemen, hoe wazig die ook moge zijn. "De discussie kan echter gevoerd worden of het wegvallen van een duidelijk waardensysteem wel of niet voor meer doorzichtigheid heeft gezorgd" is dus een verkeerde vraagstelling volgens mij. Vroeger was wel degelijk alles doorzichtiger en veel duidelijker, maar dan van de gemuteerde realiteit, ze zagen de bril immers niet. Later kwamen dan die taboes voorbijvliegen, aangedreven door hete lucht(de oude patronen) en omdat we beseften dat ze enkel op lucht dreven hebben we ze doorprikt. Beide situaties (taboesfeer en verlossing ervan) zijn niet helemaal duidelijk, maar we hebben ons tenminste al van die hete lucht verlost, we zijn dus in een meer "werkelijke wereld" terechtgekomen.
Dit is de meer genuanceerde van de twee posts, ik denk dat ik niet erg helder was met de eerste, dus je verkeerde vraag was op zijn minst evenveel mijn fout.

Nog rap even dat laatste puntje over "het zijn mijn zaken niet". Dit kan enkel maar te wijten zijn aan een inferieur moreel zintuig, want het zijn zijn zaken wel. Drijf bijvoorbeeld de extremiteit van de pijn of last van de andere op, confronteer de het-zijn-mijn-zaken-niet-man ermee en een reactie is gegarandeerd. Een beter opvoedingssysteem is de oplossing, hoe precies, dat is de taak van de filosoof niet, hah.

--nog een laatste opmerking bij die vergelijking: de vraag is nu nog of we contactlenzen dragen, of we er oneindig veel dragen, of onze ogen zelf lenzen zijn (wat mijn mening is) en of we eigenlijk wel ogen hebben. Eén ding is zeker, nooit meer een bril dragen!

Anoniem zei

Beste Svenv, om in de stijl van uw voorbeeld verder te gaan: wie zegt dat wij nu niet nog steeds een bril dragen? Is de hoogheidswaanzin van het vooruitgangsdenken zo doordrongen in u, dat u meent dat we ons nu eindelijk van de lasterlijke bril hebben ontdaan? Dat allen voor ons in een staat van wazigheid leefden en wij nu, dankzij de verlichting eindelijk zuiver de wereld kunnen aanschouwen “zoals ze is”? Zelfs onze eigen ogen leveren ons een specifiek beeld op waar we het nu eenmaal mee moeten doen, los van het feit of deze, met of zonder welke bril dan ook, ooit een beeld van de ware werkelijkheid zullen opleveren. Los van deze leuke discussie blijf ik volledig bij mijn punt. Het gevecht tegen de bestaande waardenpartonen en taboes, de strijd voor vrijheid, kan enkel een strijd zijn als ze ergers tegen kan strijden. In een maatschappij met een zodanig verregaande vrijheid als de onze kan moeilijk nog gesproken worden van een strijd van losmaking. De strijd om vrijheid om de vrijheid is er een die tot een ontwortelde maatschappij heeft geleid. Het is tenslotte inderdaad zo dat er een grote rol weggelegd zou moeten zijn binnen de opvoeding en opleiding om de ontworteling en haar gevolgen tegen te gaan. En zo onder andere het “het zijn mijn zaken niet”-gevoel tegen te gaan.